Projectatelier

Dit jaar volg ik op de academie naast schilderkunst het Projectatelier. Waar de andere ateliers draaien om een bepaalde discipline die aangeleerd wordt, gaat het hier meer om het creatieve proces. Bedoeling is om meer rond een project te werken waarbij iedereen eigen accenten kan leggen. Dat project pas je bij voorkeur toe op een discipline die je beheerst. Dat is echter geen verplichting. Er zijn trouwens enkele studenten die zonder veel voorgaande opleiding aan het Projectatelier beginnen. Een goede beheersing van je discipline is niet vereist. Persoonlijk vind ik het wel logisch om dit projectatelier te volgen nu ik al wat métier heb.


In de lessen zelf ligt de focus meer op het bespreken van werk en ideeën. Het praktische werk doe je thuis of in je hoofdvak. In mijn geval is het niet zo eenvoudig om dat te combineren. Vooral omdat we in schilderkunst altijd naar levend model werken. Zo heb ik wel gemerkt dat het niet voor de hand ligt om de ideeën uit het Projectatelier in de schilderklas uit te werken.
 We hebben een tijdje rond het concept horizon gewerkt en dat toepassen op een schilderij van een model komt snel geforceerd over. In de loop van het schooljaar volgden nog experimenten met letters en tekst. Zaken die je ook niet zomaar in de modelklas kan toepassen.

Ondertussen werken we al een tijdje rond beeldrelaties. Het idee is om door twee beelden te combineren nieuwe associaties op te roepen. Op die manier kom je tot nieuwe betekenissen, zowel van het geheel als van de onderdelen op zich. Als concept lijkt dat iets waar je in een modelklas wel wat mee kan aanvangen. Toch besluit ik iets helemaal anders te doen. Ik heb intussen de smaak een beetje te pakken. Het lijkt me leuk om eens vanuit een concept of een idee te vertrekken. Bovendien wil ik stilaan meer naar het abstracte schilderen toewerken.


De basis van schilderen ligt in het gebruik van vlakken. Het is een wezenlijk verschil met tekenen waar de lijn het basiselement bij uitstek is. Ik wil met die tegenstelling iets doen. Uiteindelijk blijft het een wazige tegenstelling want een vlak wordt begrensd door lijnen, terwijl elke lijn twee vlakken bepaald. Als je erover begint na te denken
, kan je bezig blijven.

Omdat ik rond het concept horizon in het begin van dit schooljaar niets concreets heb gemaakt, besluit ik dat idee nog even mee te nemen. Nadat ik een reeks schetsen heb gemaakt, kom ik uit op een berglandschap dat ik met enkele lijnen suggereer en een zeezicht waar ik met grote vlakken werk. Na wat kleine compositieschetsen kom ik tot twee interessante beelden. Dan is het nog een kwestie van ze uit te werken.


Planes

Nu merk ik dat mijn schilderervaring helpt om de juiste beslissingen te nemen. De vlakken bouw ik op uit intense kleuren en stevige toetsen. Ik breng de verf in een keer dik en dekkend aan. Dat geeft het schilderij een intense uitstraling. In de lijntekening gebruik ik mijn kleuren om een atmosferische diepte op te roepen. Uit ervaring weet ik hoe dat moet. Het werkt wonderwel. Ik voel meteen dat dit werk goed zit. Ik heb het in principe ruim na de inleverdatum gemaakt dus is het te hopen dat de leerkracht het ook goed vindt. Maar eerlijk gezegd ben ik daar vrij zeker van.


Lines

Ondertussen ben ik erg benieuwd naar de tentoonstelling die we gaan inrichten met het ganse Projectatelier. Dat wordt alvast iets met behoorlijk veel afwisseling. Niet alleen vanwege de verschillende disciplines, ook vanwege de uiteenlopende persoonlijkheden. Spannend.