Complementaire compositie

Om wat meer kleur in onze composities te brengen kiezen we een aanpak met complementaire kleuren. Dat zorgt meteen voor een nieuw probleem, want hoe combineer je die twee tegengestelde kleuren. Op een of andere manier moet je die weten te verbinden zodat het toch een geheel blijft.

Compositie met rood en groen.

In het eerste schilderij heb ik een groene pot tegen een rood kussen gezet. Maar deze keer heb ik ook de zwarte bak waarin we onze stillevens plaatsen er mee op geschilderd. Dat verzacht die hevige complementaire kleuren al meteen omdat ze een kleiner deel van de oppervlakte innemen. Om wat extra kleur aan te brengen ligt er een beige doek onder de compositie. Erg geslaagd vind ik het zelf niet echt. Vooral omdat de dop scheef op de gamel zit! Maar ja, al doende leren we.

Bij een blauw glazen flesje kies ik voor een oranje doek, maar ook voor een houten kader en pepermolen. Die bruine kleuren leunen sterk aan bij het oranje en plaats ik dan maar meteen tegen een blauwe achtergrond. Zo ga ik meteen helemaal loos in die complementaire kleuren. Uiteindelijk werkt die aanpak wel. Het schilderijtje bevat zo meer lagen: de voorgrond tegenover de achtergrond, het donkerblauwe flesje tegen het fel oranje doek, maar ook de ronde vormen van het flesje en de pepermolen tegen de strakke lijnen van het kadertje. En die twee metalen potjes zorgen voor een beetje tegengewicht. Als compositie is het best geslaagd. De vele vormelijke foutjes moeten we maar wegdenken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.