Model in zijaanzicht

In een vorige leven heb ik al naar levend model getekend. Dat is ook te zien aan mijn eerste pogingen om een model te schilderen. Als je een menselijk figuur min of meer deftig kan tekenen, lukt het met verf ook wel behoorlijk. De voorwaarde om tot de bovenste hand te werken, maakt het al een stuk gemakkelijker om de compositie te bepalen. Van het hoofd tot de bovenste hand is in dit geval nog altijd een behoorlijk groot deel van het figuur. Het beeld ligt al snel vast, om de vooruit liggende hand erop te krijgen plaats ik het model met de rug tegen de kant van het blad. Dat geeft meteen ruimte voor het model om vooruit te kijken.

Dankzij de tips van de meester concentreer ik me op de grote vlakken waarbij ik meteen tracht de grote schaduwpartijen weer te geven. De frontale belichting zorgt voor sterke contrasten die me erg helpen om die donkere vlakken goed te zien. Dat geeft het model op mijn blad meteen volume. Het helpt ook om de verhouding goed te beoordelen en te corrigeren waar nodig. Ik geef al wat zaken in de achtergrond summier weer zodat het geheel wat diepte krijgt.

We beginnen met sterke contrasten door de donkere partijen te schilderen.

Na de pauze laat ik de achtergrond gerust en leg ik me toe op het lichaam. Nu moet ik zonder die aardekleuren proberen de kleur van de huid te benaderen. Na enkele mengsels begint het er stilaan op te trekken. Ik doe verwoede pogingen om de figuur op het papier enigzins te modelleren. Dat lukt uiteindelijk wel min of meer. Drie uur is toch wat krap om een model deftig te schilderen. Voor details is er dan geen tijd. Al bij al ben ik best tevreden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.