Profiel in tegenlicht

Aan het eerste portret van het nieuwe model op maandag heb ik nog wat verder gewerkt. Vormelijk zat het wel goed, over de kleuren was ik niet zo tevreden. Uiteindelijk heb ik er nog een ganse les aan verder gewerkt. Verbazend hoe moeilijk het is om kleuren goed waar te nemen in een tegenlicht situatie. De donkere partijen moet je in het schilderij behoorlijk overdrijven om dat typische effect van tegenlicht over te brengen. Wat uiteindelijk goed helpt is om de achtergrond te verdonkeren. Dan komen de lichte partijen vanzelf naar voren.

Tegen een donkere achtergrond komt het effect van tegenlicht beter uit.

Bij de derde zitting van diezelfde houding besluit ik om een vers werk te beginnen, nu gezien van de andere kant. Ik kies voor een snelle studie op wat groter formaat. Dat bevalt me altijd wel, zo’n groot formaat, dan werk ik vanzelf wat losser.

Ik gebruik vandaag geprepareerd karton, daar kan ik meteen met dikkere verf op werken. Als het eindresultaat me niet bevalt, is dat zo erg niet, het is maar karton. Dat geeft meer vrijheid om eens loos te gaan.

Hoewel het niet bepaald gelijkend is, ben ik blij verrast met de losse toetsen in het gelaat. Ik zit me nu een beetje af te vragen of ik dat zelf wel geschilderd heb, zo mooi vind ik het gezicht. Al kriebelt het net zo goed om er aan verder te werken…

Frisse studie op groot formaat (100 x 70).