Kleinst

Na de veelbelovende experimenten op kleiner formaat in de vorige les, besluit ik nog kleiner te gaan. Thuis in de kast liggen nog wat canvasboards van 25 bij 25 centimeter, het lijken wel postzegels als het ware. In een vrij uurtje bewerk ik ze alledrie met enkele tubes acrylverf. Ze krijgen allemaal een paarsblauwe ondergrond die ik met een grote borstel aanbreng. Dat zorgt voor een boeiende structuur.

Als ik vorige week twee portretten kon schilderen, moet het wel lukken er drie op twee lessen te maken. Dat betekent dat ik met hetzelfde model en dezelfde houding een reeks van drie portretten kan maken. Met hetzelfde formaat en dezelfde ondergrond zullen ze automatisch bij elkaar horen. Geen idee of dat op zich voldoende is om ze als een ‘echte’ reeks te doen overkomen. Dat zien we later wel.

Met het eerste portret zet ik me haast frontaal voor het model. Gelukkig richt ze haar blik op een punt naast me zodat we niet in elkaars ogen zitten te kijken, dat is nooit echt gemakkelijk. Ik besluit haar rechteroog (links in het beeld) in het midden te plaatsen, zodat die blik naar links de nodige ruimte krijgt. Dat geeft een compositie die wonderwel werkt.

Omdat ik de paarsblauwe ondergrond wil doen werken in het schilderijtje, concentreer ik me erg om elke toets meteen juist te zetten, zodat ik die achtergrond niet moet overschilderen of bijwerken. In het begin is dat moeilijk omdat je bij elke toets opnieuw even het hele beeld in gedachte moet houden. Daarvoor moet ik op voorhand goed weten hoe ik de compositie precies wil. Gaandeweg staat er natuurlijk al een en ander op het doek zodat het gemakkelijker wordt om aan te vullen. Al moet je blijven oppassen dat je niet op een fout gaat verder werken. Het blijft dus voortdurende concentratie vergen.

Erg belangrijk in deze aanpak is om de kleuren meteen zo precies mogelijk te benaderen. Exact mengen en genoeg relevante kleuren op je palet laten liggen is hier de boodschap. Al merk ik bij de eerste pauze, wanneer ik wat afstand neem, dat ik het gelaat veel te vlak van kleur heb gemaakt. Dat herstel ik nadien door hier en daar wat meer pit in de kleuren te stoppen. Van dichtbij lijkt dat drastisch, maar op een afstand gezien werkt het geweldig goed.

Gewaagde maar geslaagde combinatie van frisse gele kleuren op die paarsblauwe ondergrond.